امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه اصلاح نظام اداری از مهم‌ترین اصولی است که باید به آن پرداخت، گفت: ضعف و ناتوانی نظام اداری در اجرای سیاست‌های کلی و اهداف برنامه توسعه کشور از اساسی‌ترین موانع در اجرایی نمودن این سیاست‌هاست.

خطیب نماز جمعه تهران: نظام اداری باید اصلاح شود/ هزینه‌های غیرضروری پایه تورم است

حجت الاسلام سیدمحمد حسن ابوترابی‌فرد در خطبه های این هفته نماز جمعه تهران با بیان اینکه صهیونیست‌ها بارها در رویارویی با طرح‌های راهبردی هوشمندانه و پیچیده جمهوری اسلامی شکست خورده‌اند و نقشه‌هایشان برای تغییر معادلات منطقه ناکام مانده است، گفت: ایران در تاریخ نشان داده است با تحمیل شرایط امنیتی سخت به تل‌آویو هیچ تحرک ایذایی آنها را بی پاسخ نگذاشته است.

خطیب جمعه تهران خاطرنشان کرد: وعده مجازات سخت از زبان رهبر معظم انقلاب یادآور وعده صادقی است که چند ماه پیش صهیونیست‌ها را به التماس وادار کرد تا با وساطت کشورهایی این پیام را به تهران منتقل کنند که انتقام ایران سخت نباشد.

ابوترابی فرد در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به درخشش ورزشکاران ایرانی در المپیک پاریس گفت: کاروان ایرانی با حضور ۴۰ ورزشکار و کسب ۱۲ مدال در جایگاه نخست کشورها از جهت نسبت تعداد مدال به تعداد ورزشکار را کسب کرد و همچنین مدال آوران کشور در جهان اسلام از حوزه جنوب غربی آسیا و شمال آفریقا درخشیدند و ایران بالاتر از کشورهایی مانند آرژانتین، سوئیس، بلژیک، ترکیه و پرتغال قرار گرفت.

وی افزود: مدال‌های رنگارنگ ایران در این مسابقات دستاورد برنامه‌ریزی و مدیریت فدراسیون‌های کشتی و تکواندو و مربیان آنها و کمیته‌های المپیک بوده است و البته ورزشکاران بلند پرواز ایران در رشته‌های مختلف نیز در این راستا تلاش کردند تا به جایگاهی فاخر دست یابیم و منزلت ایران برای دستیابی به مدال بالاتر به نمایش گذاشته شود.

امام جمعه موقت تهران به درخشش بانوان ورزشکار ایرانی و راهیابی نخستین بانوی میهن به فینال این رقابت‌ها که برگ زرینی به دفتر افتخارات دختران این سرزمین افزود، اشاره کرد و گفت: پیوند جوانان پرانگیزه ایرانی با ارزش‌های والای اسلامی و ایرانی در معرض نگاه جهانیان قرار گرفت و نمادی از توانایی‌ها در حوزه‌های ورزشی و اعتقادی و اخلاقی در برابر دنیایی که با این ارزش‌ها فاصله دارند، به نمایش در آمد.

وی با اشاره به جایگاه ویژه ورزش قهرمانی در خلق امید و نشاط، افزایش سرمایه اجتماعی، تحکیم همبستگی ملی و ارتقاء جایگاه ایران در جامعه جهانی گفت: از دولت چهاردهم و شخص رئیس جمهور انتظار می‌رود با سرمایه‌گذاری و حمایت و پشتیبانی لازم از تمام ظرفیت کشور برای قرار گرفتن ایران در جایگاه یکی از ۱۰ کشور نخست المپیک ۲۰۲۸ استفاده کند.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه رئیس جمهور محترم فهرست پیشنهادی دولت را به مجلس تقدیم کرده است، گفت: نمایندگان محترم با الهام از ارزش‌ها در چهارچوب وظایف قانونی خویش از ظرفیت نهاد قانونگذاری برای شکل‌گیری و استقرار دولت کارآمد، پرانگیزه، عالم و متعهد به ارزش‌های اسلام و انقلاب استفاده خواهند کرد.

ابوترابی فرد با بیان اینکه دولت محصول کار مشترک مجلس و رئیس جمهور است، تصریح کرد: پرهیز از شتاب‌زدگی و رفتارها و سخنان هیجانی، مذاکره و گفتگو و تصمیم سازی بر اساس منافع ملی و مصالح عالیه نظام و اهتمام جدی به ارتقاء سطح تعامل و هماهنگی مجلس و دولت ضروری است.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه تقنینی کشور در جایگاه فانوس برای نقشه راه دستگاه اجرایی است، ادامه داد: جریانات سیاسی، صاحب نظران و اصحاب رسانه با احترام به نگاه رئیس جمهور در تشکیل دولت وفاق ملی و با پرهیز از هر سخن مخرب اما نقد منصفانه و ادبیاتی سازنده دولت را در انجام شایسته رسالت سنگینی که بر عهده دارد، یاری کنند.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران خاطرنشان کرد: بدون تردید گام برداشتن در راه سخت اصلاح شاخص‌های کلان اقتصادی و عبور از چالش‌های موجود، دستاورد وفاق و اجماع خبرگان سیاسی و اقتصادی و عزم و اراده دولت و مجلس در اجرایی و عملیاتی کردن سیاست‌های کلی نظام به عنوان میثاق ملی است که این مهم باید در صدر وظایف قوا قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه رئیس جمهور بارها تاکید کرده‌اند باید سیاست‌های کلی در دستور کار همه مدیران قرار گیرد، افزود: این امر مرهون تغییر نگاه مدیران ارشد و میانی است.

ابوترابی فرد با تاکید بر اینکه اصلاح نظام اداری از مهم‌ترین اصولی است که باید به آن پرداخت، اظهار کرد: ضعف و ناتوانی نظام اداری در اجرای سیاست‌های کلی و اهداف برنامه توسعه کشور از اساسی‌ترین موانع در اجرایی نمودن این سیاست‌هاست.

وی ادامه داد: رهبری چشم انداز را ابلاغ می‌کنند، سیاست‌ها تصویب می‌شود، برنامه می‌نویسیم و رئیس جمهور محترم از عزم و اراده سیاسی برای تحقق این مهم سخن می‌گوید اما ماشینی که باید ما را به مقصد برساند نظام اداریست که این نظام پرهزینه و ناکارآمد است و از توانایی لازم برای اجرای سیاست‌های کلی برخوردار نیست.

وی افزود: نظام استخدام و پرداخت متناسب با وظایف حاکمیتی و دولت در تراز نیست و منابعی که صرف می‌شود عموماً با نتایج سازگاری ندارد.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران ادامه داد: به دلیل فقدان مکتب فکری منسجم و مبتنی بر اجماع نظر کلان نخبگان، سیاست‌های کلی و برنامه‌های اصلاح نظام اداری به نتیجه مطلوب نرسیده است.

وی با تاکید بر اینکه ما نیازمند نظام اداری عدالت محور، چابک و متناسب با وظایف حاکمیتی روز آمد، نواندیش، دانش بنیان، کل نگر و هوشمندی هستیم که نماد شایسته سالاری باشد، افزود: این نظام اداری زمینه ساز افزایش اعتماد عمومی و رضایت مندی مردم می‌شود که مهم‌ترین پیش نیاز برای اجرای سیاست‌های کلی و برنامه‌های توسعه است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اهمیت تمرکز زدایی و توزیع قدرت تصریح کرد: افزایش اختیارات استانداران عالم مقتدر فداکار و متعهد اهمیت دارد و استانداران باید در تراز انقلاب اسلامی انتخاب شوند و نه با نگاه به گرایش‌های سیاسی‌شان.

وی با اشاره به اهمیت افزایش اختیارات استانداران و فراهم آوردن مشارکت بالاتر شهروندان در اداره کشور اظهار کرد: مدیر باید پیوسته به این فکر کند چه هزینه‌ها و کارهای غیر ضرور است تا آنها را حذف کند.

ابوترابی فرد با اشاره به ضرورت حذف کارها و هزینه‌های غیر ضروری گفت: هزینه‌های غیر ضروری جاری کشور پایه تورم و بار سنگین به شانه‌های ملت ایران است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران مهم‌ترین و اساسی‌ترین اقدام به منظور تحول در نظام اداری و ارتقاء کارایی نظام و اجرای سیاست‌های کلی را انتخاب مدیران ارشد و میانی‌ای عنوان کرد که از بن دندان به تحول باور داشته باشند.

ابوترابی فرد افزود: این مدیران با برخورداری از انگیزه، دانش، اراده، دیانت و امانت و با استفاده از مجامع علمی و دانشگاهی و صاحب نظران فهیم و دلسوز نقشه راه خود را تعریف کرده و با زمان بندی دقیق و همچنین حمایت قوا در این راه افتخارآفرین گام بردارند.

امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های اول نماز جمعه این هفته تهران نیز به بیست و ششم مرداد سالروز ورود آزادگان به کشور اشاره کرد و گفت این روز به حق روز آزادگی و سرافرازیست و اگر بگوییم روزهای ورود آزادگان پرافتخار پرشورترین و امید آفرین‌ترین روزهای تاریخ انقلاب است سخن گزاف نگفته‌ایم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.